När dagen vänder

Häromkvällen var jag och såg ”När dagen vänder” av Paul Claudel som spelas på Stridbergs Intima teater i Stockholm. Det är en kärlekshistoria med flera inblandande parter. Pjäsen skrev 1905 och jag gissar att den speglar den tiden.

Språket är vackert, poetiskt men kanske inte helt naturligt. Scenen är enkel men effektiv. Det är en mycket välspelad pjäs: Maria Salomaa, Simon J Berger, Johan H:son Kjellgren och Richard Forsgren gör väldigt bra rolltolkningar.

Tidvis är pjäsen väldigt intressant. Men i mitt tycke finns delar som bara är märkliga. Pjäsen är 3 timmar och 20 minuter lång och det är alldeles för långt. Mellan första och andra akten är den en kort paus, man kan resa sig men inte lämna salongen. Efter andra akten får man en kort paus, lite för kort för att hinna fika.

Min totala upplevelse är därför tudelad. Att det är välspelat räcker inte för att jag ska vilja rekommendera detta till andra. Men vad jag förstår så har den fått bättre recensioner än vad den får av mig, bla Svenska Dagbladet.

Kommentera

