Vingklippt

Igår var jag på KulturhusetStadsteatern och så genrepet av ”Vingklippt”. En monolog som framförs av Ida Steén och det gör hon på ett föredömligt sätt.

Det handlar om en kvinnlig stridspilot. Hon blir gravid och måste sluta flyga. Hon kommer tillbaka men inte som flygande pilot utan som den hand som styr en drönare. De här är en monolog om vad som händer med en människa vars drömmar förändras och det är en berättelse om vad som händer med en människa i krig.

Det är bra. Jag är förstås grymt imponerad av hur man kan fixa en monolog, en text på uppemot 90 minuter. Det är ett begränsat format på pjäsen och jag tycker att det fungerar. Pjäsen spelas i Kilen, en liten scen men trista stolar och jag tycker att det är ett bra val av scen.

För mig blev det en fin start på en teaterafton. Inte så att pjäsen går rakt in i hjärtat men det sätter ändå igång en del tankar. Det kan behövas.

 

3 thoughts on “Vingklippt

  1. Ping: Dramatik | På Gång

Kommentera

