Dålig säng ger dålig sömn

God sömn är viktigt för mig. Jag vill gärna sova lite för mycket och för länge men har sällan den möjligheten. Det gör att jag sällan vaknar riktigt utvilad. Idag lever vi i ett samhälle där man behöver gå upp på morgnarna. Att sova mer än 12 timmar varje natt, som min kropp vill göra, fungerar inte med ett vanligt liv. Men jag sover så mycket jag kan.

I helgen har jag bott på ett hotell med usla sängar. Det var ett dubbelrum med två enkelsängar som stod tätt ihop. Åtminstone när jag la mig. Men så fort jag rörde mig, började sängen glida. Dessvärre gjorde även den tunna bäddmadrassen det, gled alltså. Fick gå upp på natten för att rätta till hela sängen och bäddning för att inte riskera att glida ner i golvet. Det var dessutom för varmt i rummet och kuddarna var inte alls sköna.

Kan bara konstatera att dålig säng ger dålig sömn. Gråvädret har inte gjort det hela bättre. En eftermiddagslur har varit helt nödvändig de senaste dagarna. Kanske en vana att börja med! Att sova en kort stund varje eftermiddag har ju varit framgångsrikt i många år och i många länder.

Att återuppta en god vana kan väl aldrig vara fel.

8 thoughts on “Dålig säng ger dålig sömn

Kommentera

