I Selmas fotspår

2015-12-05 21.01.09I somras bodde jag på ett hotell i Visby, främst pga inspiration från att Selma Lagerlöf bott på samma hotell en gång för länge sedan. Nu har jag tagit mig till Falun, där jag vet att Selma Lagerlöf bott en del av sitt liv. Min tanke var att om Selma kunde skriva enastående romaner här, så kan väl jag samla inspiration till en liten novell.

Idag stod jag vid en staty av Selma Lagerlöf. Upptäckte även en skylt som förklarade att det fanns mer om Selma på museet. Med snabba steg tågade jag till Dalarnas museum. Åh, vilket bra beslut. Det visade sig att Selma Lagerlöf bodde en stor del av sitt liv i Falun. Hon har bott på flera platser och ägd en gård. Som jag förstod det så bodde hon i Falun på vintern och i Mårbacka på sommaren under vissa år.

2015-12-05 21.04.05I museet fanns även ett helt rum bevarat. Det var hennes skrivrum. Ett stort men ganska mörkt rum med skrivbord, stolar, bokhyllor med mängder av böcker. Allt var som på Selmas tid.

Det här är sådant om intresserar mig och som inspirerar mig. Jag blir berörd, tagen och det sätter igång tankarna. Efteråt drack jag en kopp kaffe i Kopparhattens café som, ligger i samma byggnad som museet. Där satt jag och såg ut över ån och såg statyn av Selma Lagerlöf. En beundransvärd kvinna.

2 thoughts on “I Selmas fotspår

Kommentera

