Annan sida av tågkaos

Igår kväll fick jag uppleva hur vi i dagens samhälle hanterar stormar och de kaos som väder kan föra med sig. Jag är i Dalarna som inte tillhör de mest drabbade områdena. Men i hotells matsal under kvällen blev sårbarheten i infrastrukturen påtaglig.

Flera sällskap med tågresenär åt middag på hotellet. Det var en stor rörelse. Folk kom och gick, kollade på klockan och på sina telefoner och sökte information. Några valde att bo kvar under natten medan andra försökte hitta alternativa resvägar. Tydligen gick inte tågen alls som de skulle, några kunde möjligen ta sig en bit men inte hela vägen hem. De räknade på tider, bokade och bokade om försökte göra upp planer. Det var ju inte bara tågresan som var problemet utan även fortsatta resor och andra åttagande.

Några handlingskraftiga gick runt och frågade om det fick åka med andra som hittat alternativa sätt. Det finns någon form av gemenskap i dessa situationer och många ville hjälpas åt. Men samtidigt var det många äldre som inte alls fixade att hantera stressen. Ledsna för att de missat hela grejen med resan och alldeles för trötta för att orka bråka. Det var verkligen sorgligt att se.

Nu hoppas jag att allt är löst till dess att jag ska resa hem och att inga nya stormar drar in. Men kanske att jag redan nu borde kolla alternativen. Och mitt alternavit är enkelt denna gång – om jag inte kommer hem så stannar jag en natt till på hotell.

 

Kommentera

