Förtvivlade människor

IMG_3716(2)Förtvivlade människor” av Paula Fox beskrivs som ett kammarspel, en klassiker och en milstolpe. Det är en välskriven bok, 181 sidor där varje mening rymmer mycket i sin enkelhet.

Det är 60-tal i New York och i berättelsens centrum finns ett gift par. Det har det bra. Kvinnan blir biten av en katt och hennes skadade hand för historien framåt. Men det handlar även om samhällets utveckling, relationen till varandra, en kollega och det handlar om vänskap.

Själv kan jag inte se storheten i berättelsen. Däremot hade jag gärna sett den som en teaterpjäs. Det är så jag tycker att boken är skriven. Det är tydliga scener i avgränsade rum och det är mycket dialog. När jag sedan läste den engelska titeln; ”Desperate Characters” så känner jag att det är en betydligt mer rättvisande titel än den svenska.

Kan sammanfatta att det är en intressant läsning men inte på den höga nivå som jag hade förväntat mig.

 

Kommentera

