Att visa förståelse

Idag har jag varit på två olika bokcirkelträffar. Den ena var under lunchen tillsammans men några kollegor, den andra på biblioteket på kvällen. Två helt olika grupper och den här gången har jag läst två helt olika böcker. Att läsa är berikande för mig. Att samtal om böcker och läsning, ger mig ännu mer.

Det är intressant att höra hur olika vi uppfattar en bok, en historia och karaktärerna i en berättelse. Men det ställer även en del frågor. Jag kan bli lite skrämd. Jag kan bli lite skrämd när jag märker att någon sällan kan känna empati, sällan känner så mycket alls inför berättelsen. Jag kan också bli skrämd av någon som ofta avfärdar historien som ”osannolik”, att allt som är olika hens eget liv inte är verkligt.

Alla har självklart rätt till en egen uppfattning. Men i grunden tror jag att det är viktigt att vi kan förstå varandra, att vi kan ha förståelse för att det finns olika sätt att leva livet, att vi lever under olika förhållanden och med olika förutsättningar. När förståelsen saknas, väcks en oro i mig.

Kanske gör det bokcirkeldiskussionerna än viktigare. Att vi vågar prata om det, att vi åtminstone försöker att ta till oss av varandras upplevelser. Det berikar.

5 thoughts on “Att visa förståelse

  1. Ibland blir man verkligen förvånad över hur andra människor reagerar eller icke reagerar över vissa saker. Men desto viktigare att diskutera då för kanske väcker det tankar som leder vidare…

  2. Jag har aldrig varit på en bokcirkelträff, men jag kan tänka mig att det berikar (att läsa gör ju det). Hoppas också att de som inte förstår andra som lever på annat sätt kan öppna upp och känna sig berikade och börja tänka bredare.

    • Det gäller ju inte vara bokcirkelträffar, kanske att samtalen behövs även i andra sammanhang. Men det blir väldigt bra att ha en läsupplevelse att utgå ifrån. Blir mindre personligt än i många andra samhällsdebatter.

Kommentera

