Lördagskväll på olika sätt

Bestämde mig för att jobba idag trots att det är lördag. Skönt att få jobba i lugn och ro ibland. På pendeltåget var det fullt med folk. Och vid Solna station var det trångt. Det var som att alla ville till Mall of Scandinavia och shoppa.

Eftersom jag jobbar i city så är det en del ljud. Jag hör trafik, sirener och regnet mot fönstret. Men under sena eftermiddagen hördes något oroande. Vrål som nästan fick  mig att ramla av stolen. Skrål och skrän som både störde och skrämde.Tror att det var fotbollsfans på väg till kvällens match. Inga jag vill möta.

Det blev tyst en stund men så hörde jag ett nytt främmande ljud. Fattade inte alls vad det var. När jag senare gick hem såg jag hur ett gäng tiggare/uteliggare hade fest under en bro. En man spelade dragspel, de dansade och sjöng. En hejdundrande fest, antagligen effektiv för att hålla värmen i höstkylan.

På pendeltåget hem misstänker jag att de skrålande fotbollsfansen hade festat rejält på väg till Friends arena. Det var ölburkar, utspilld öl och annan dryck överallt. Det såg ut som ett övergivet slagfält och luktade urk. Riktigt slabbigt.

Av detta konstaterar jag att det finns olika sätt att tillbringa sin lördagskväll. Var och en gör som den vill. Shopping, dragspel eller fotboll. De som vill grisa ner pendeltågen får gärna städa upp efter sig. Själv tänker jag mig en lugn kväll med lite tv, radio och en bra bok. Det passar mig.

2 thoughts on “Lördagskväll på olika sätt

  1. Jag hade en mycket lugn lördagkväll, tid för litet TV, tid för reflektion och så läste jag en del i Åsne Seierstads bok ”En av oss. En berättelse om Norge”. Bra vet jag inte om jag vill kalla den, men vill ändå läsa den. Den handlar om Anders Behring Breiviks liv – innan han gjorde slut på en massa oskyldiga människors liv.

    • Intressant ämne. Jag tror att det är bra att läsa, även om allt man läser inte är bra. Det är ändå ett sätt att vidga vyerna, vara kritiskt, utvecklas som människa.

Kommentera

