Markurells i Wadköping

Markurells i Wadköping spelas nu på Stadsteatern i Göteborg och förra fredagens såg jag föreställningen. Det är Hjalmar Bergmans roman som dramatiseras och det tycker jag om.

Hela historien utspelar sig under ett dygn där sonen ska ta studentexamen. Men det pågår så mycket mer. Det är stora affärer, påverkan på examinatorer och gamla hemligheter som kommer fram i ljuset. Jag fick uppleva Dan Ekborg i huvudrollen och en rad andra duktiga skådespelare fanns med på scen.

Just scen var det som jag beundrade allra mest. Vridscenen användes effektfullt och det var som en adventskalender där luckor öppnades och olika rum kom fram. Riktigt snyggt.

Troligen var det inte skådespelarnas bästa föreställningen. Upptäckte några detaljer här och var som gjorde mig fundersam och jag överhörde några andra besökare som hade samma uppfattningar. Små missar men det kan vi leva med.

Totalt sett var det en trevlig föreställning och jag fick en väldigt trevlig fredagskväll. Och jag vill gärna återkomma till Stadsteatern i Göteborg.

2 thoughts on “Markurells i Wadköping

  1. Vilken trevlig kväll! Jag har läst boken några gånger men inte sett föreställningen. Känner att vi går på teatern på tok för sällan.

    Trevlig söndag!

    • Teater betyder mycket för mig. Men det kostar och jag förstår att man kan behöva prioritera. Stadsteaterar är ofta mycket prisvärda men kanske inte lika glammiga som vissa privatteatrar.

Kommentera

