Tankar från dagen – När man inte är sig själv

Igår var en sådan dag där jag inte riktigt känner igen mig själv, en dag där jag är på ett sådant sätt jag inte vill vara och faktiskt inte är. Allt som kommer ur munnen, kommer ut helt fel. Försöker förstås hantera det, så gott det går. Vad annat kan man göra?

Tänker att det bästa vore att gå undan. Att få vara för sig själv. Att få ta sig tiden att bli sitt vanliga jag. Men det är ju inte möjligt i dagens samhälle. Man måste ju jobba, vara delaktig. Det krävs alltid av oss. Vi som är vuxna ska hantera det.

Men är det helt naturligt? Eller har samhällsutvecklingen gått åt ett håll som inte riktigt passar oss människor. Att samhället kräver lite mer av oss, än vi klarar av? Att samhället och vår kultur styr oss lite mer än vad som är rimligt?

Då är det inte så konstigt att det blir ”fel” ibland. Att vi har dagar då vi heller borde få ta en ensam skogspromenad än att samverka med andra. Att vi alla har dagar då man borde får ta en paus. Det är även då man hoppas på tolerans, att andra förstår att vi inte är mer än människor. Och att vi kan acceptera att det är mänskligt att inte alltid vara på topp. Att vi kan förstå att alla kan behöva lite tid att bli sig själva igen.

 

10 thoughts on “Tankar från dagen – När man inte är sig själv

  1. I och med att vårt samhälle gick över till att bli ett totalt köp och säljsamhälle, gick allt det där förlorat. I samklang med en stark högervridning av precis hela samhället. Tragiskt.

      • Jag tror inte att det sker överallt, och samhällsutvecklingen började verkligen gå åt fel håll då den stora högervridningen skedde. Efter lyckad satsning på ”satsa på dig själv-kampanjen” fortsatte den att breda ut sig. Skattesänkningar och utförsäljningar av vår gemensamma verksamhet. Detta pågick både under borgligt styre som socialdemokratiskt.

      • Oj, ber om ursäkt om mina kommentarer inte passar. Ska inte kommentera mer utan att vara säker på att du delar den uppfattning jag skriver. Om igen ber jag om ursäkt.

      • Man får självklart ha olika uppfattningar, det berikar. Men vissa diskussioner leder ingenstans. Och partipolitik är något jag väljer bort i min blogg.

      • Det gör jag också, men alla händelser som sker runt omkring oss har politiska orsaker, som är bra att belysa tycker jag. Accepterar att du inte gör det. Ha en bra dag

      • Det finns politik i allt men det finns ingen anledning att göra partipolitik av allt. Vi har alla ett eget ansvar att vara en del av utveckling. Det tar jag fasta på. Det är viktigt att den dimensionen får ta plats. För politik finns andra forum.

Kommentera

