Sova svalt

Igår var det avbrott i fjärrvärmeleveransen hemma hos mig. Funderade på hur svalt det skulle bli, men bestämde mig för att det skulle fungera bra att bo kvar, även om det blir lite svalt.

När jag kom hem på kvällen, så var det onekligen svalt. Lite råkallt, så jag svepte in mig i filtar. Vid läggdags klädde jag på mig ullsockor, flanellpyjamas, långärmat och långa ben samt en fleecejacka ovanpå allt. Det var skönt.

När jag vaknade i morse, jo då var värmen tillbaka och jag var väldigt, väldigt varm. Fleecejackan kändes inte riktigt passande längre.

Känns skönt med tillförlitlig tillgång till el och värme. Det är ju inte ofta jag har avbrott. Det gick visserligen bra att hantera men allra skönast är ju ändå när man inte behöver tänka på det. Varmt och gott är en självklarhet för mig.

 

11 thoughts on “Sova svalt

    • Elavbrott har jag nog bara haft två gånger på 25 år och detta var första gången med avbrott i fjärrvärmen. Så nog är jag förskonad. Leveranssäkerheten är hög. Eftersom jag jobbar i el- och energibranschen har jag god koll på detta.

      • Samma statistik som för mig då alltså. Men många vänner som bor i glesbygden med luftledningar drabbas om och omigen av långa elavbrott. Ser också mycket av detta eftersom jag jobbar inom försäkringsbranschen där jag ser att det kan ta dygn innan elen är igång igen….. urk

      • Mycket av elnätet är numera kablifierat, en del återstår men det finns även ställen där det är motiverat med luftledningar. Röjning av ledningsgator är ett annat sätt för att elnäten ska bli mindre känsliga mot väder och vind. Så visst pågår det mycket.

      • Även där luftledningar blir kvar finns en hel del att göra, så att de boende som ALLTID drabbas av långa elavbrott kanske i framtiden kan tillhöra dom som ibland drabbas? Röjningen av ledningsgator behöver nå betydligt längre ut, bland de boende.
        Kramis

Kommentera

