Facebookvänner

Satt och funderade över hur man ska tolka att vissa personer valt att inte längre vara vän på Facebook. När de lämnar utan att säga något. Hur ska man tolka det? Det är ju inte så att jag går in och kollar mina vänner, att alla är kvar. Men jag har någon som jag är säker på att vi var vänner tidigare men som inte längre finns i vänlistan.

Kom fram till att det faktiskt inte är mitt problem. Om någon annan inte står ut att läsa mina inlägg, då är det deras bekymmer. Att de missar information från mig är också deras problem. Att de inte vågar vara ärliga, ta en öppen diskussion, ja även det är deras ensak.

Dock, även om det inte är mitt problem, så blir jag ändå lite nyfiken. Men å andra sidan har jag viktigare saker att fundera över. Tex så undrar jag varför småfåglarna måste använda min balkong som toalett. Är det planerat eller ett misstag?

18 thoughts on “Facebookvänner

  1. Jag tillhör de som tar bort ”vänner”, ytliga, som jag inte längre har någon som helst kontakt med. Vi kanske endast hade kontakt under en kort period och sedan inget mer. Jag försöker hålla antalet vänner till max 100 st.

    Inte vet jag om dina ”vänne” resonerar likadant. Men det kan vara av orsak som inte är riktat mot dig, utan mer att vederbörande vill se vad de vänner de är intresserade av gör än skrolla genom sådant som väldigt ytligt bekanta gör eller delar. Trots att jag gör som jag beskrivit så missar hagen del. Däremot har jag mitt instagram öppet för vem som än vill följa mig. 😃

    Jag behöver nog inte säga att jag inte är så himla förtjust i fb med all reklam, tester o.dyl.

  2. Kan oxå fastna i dom där tankarna, sitta o grubbla på varför en kollega t ex plockat bort mig men låtit andra vara kvar, sjv sorterar jag bort bland ytliga bekanta som kanske aldrig lägger upp, jag har oxå tagit bort folk som har rasistiska åsikter, just nu funderar jag på om jag ska använda fb överhuvudtaget…

    • Intressant, detta är helt främmande för mig. Jag är vän och ställer inte krav på andra. Det går ju upp och ner i livet hela tiden. Ibland har man tid, ibland inte. Men jag vill finnas där, när det finns tid för vänskap.

      • Det är klart! I mitt fall lägger en del fd arbetskamrater till mig men efter ett tag ser jag att dom aldrig postar ngt själva och då känns dom som fönstertittare in i mitt liv – såna tar jag bort. Det har inget med vänskap att göra. Vänner är RN helt annan sak

      • Aha, det är ju helt annorlunda än hur jag tänker. Tänker att det är upp till var och en och avgöra hur aktiv man vill vara.

      • Det kanske är jag som lagt till ”bekanta” och inte bara vänner. Mina vänner får vara som dom vill. Via mitt arbete får jag en massa förfrågningar om Fb. Det känns svårt att säga nej för att inte förstöra stämningen men numera sorterar jag in folk i grupper som knappt kan se ngt ist för att ta bort dom

      • Jo, jag är nog lite restriktiv. Jag har kollegor som FB-vänner men inte alla affärsbekanta, de har jag på Linkedin.

  3. Jag har förstått att många rensar i sina vänlistor men det har jag inte gjort. Har inte funnits någon anledning liksom…

    För fåglarna är det nog snart en vanesak 😉

    • Jo, jag börjar inse att rensandet är naturligt för många. Hur gör man om man vill bli vän igen? För mig är ett kontaktnät viktigt, det är inget man rensar ut, om det inte finns särskilda skäl förstås.

      • Har funderat på att göra olika listor, där man kan visa olika saker för olika grupper. Inte ens det orkar jag. Jag är öppen för alla, mer spännande saker än så skriver jag inte.

Kommentera

