Det orättvisa livet

Att livet inte är rättvist blev så tydligt för mig i helgen. Jag har redan skrivit om det men det finns fler exempel på livets orättvisor.

Vid ett tillfälle under festkvällen, ser jag fyra personer sitta i ett hörn. Den ena har en obotlig cancersjukdom. Nästa person har precis upptäckt en knöl, opererat bort den och är mitt i en orolig väntan på resultatet. De är syskon. Nästa syskon sitter bredvid och håller om sin partner vars tårar rinner ner för kinden. Hen lider av depression. De är på fest och förväntas glömma allt det trista. Men kan man det?

Jag tycker att det är så oändligt svårt att bara vara, prata med dem, förgylla deras kväll och försöka få livet att vara som vanligt. Det gör ont i mig. Och det blir så påtagligt när man ser dem tillsammans.

En av dem kommer fram till mig. Börjar öppna sig mer och mer. Och det handlar om vad jag betyder för dem. Så många vackra ord som jag absolut inte kan ta till mig. Mina egna ord räcker inte till. När de använder ord som ”förebild”, vill jag inte höra, kanske påminna om att livet är orättvist och att alla andra fått bekymren medan jag glider runt. Men jag blir blockerad.

Allt det där jag kände i torsdags, att jag skulle våga vara stolt, är som bortblåst. Känner att jag visserligen är trygg i mig själv, att jag har mycket att bidra med i samhället. Men när det kommer till sjukdomar och ohälsa har jag inte alls lika mycket att ge. Jag kan vara vän, finnas till, men de jag känner mig otillräcklig på alla sätt.

Så många känslor på samma vecka, samma helg, samma kväll. Inte så konstigt att jag är så otroligt trött idag. Och jag behöver verkligen samma kraft. Jag behöver samla tillräckligt mycket kraft för att kunna ge mer till andra och känna mig mer tillräcklig som människa.

One thought on “Det orättvisa livet

  1. Ping: Inte ensam | På Gång

Kommentera

