Picklad rödlök

Jag tillhör bottenskrapet bland vardagskockar. Jag lagar inte mat. Har alltså ingen träning. Och när jag väl lagar mat så blir det inte så bra. Jag är talanglös och känner mig obekväm i köket. Men ibland överraskar jag mig själv.

Igår picklade jag rödlök. Heter det så? Jag tror det. Receptet hittade jag på nätet. Det fanns jättemånga likadan recept på olika siter. Upphovsrätt tycks inte gälla matrecept.

Ikväll provsmakade jag och det blev fantastiskt gott. Jag har faktiskt lyckats och det är verkligen inte vanligt. Därför har jag bestämt mig för att känna mig stolt. Jag har lärt mig något nytt, vidgat mina vyer och begett mig utanför min komfortzon. Och det gav ett smaskigt resultat.

17 thoughts on “Picklad rödlök

  1. Det är viktigt att göra det man mår bra av. Nya intryck stimulerar intellektet. Laga mat är kul, en avkopplande ritual. Det får dock inte bli för avancerat. Då blir jag stressad.

  2. Övning ger färdighet och det gäller även i köket 😀 Picklad lök är gott men jag har aldrig testat. För min del är matlagning och bakning avkoppling men jag vet att många känner precis tvärtom…

    • Jag tänker att jag kan öva i liten skala. Enkla rätter, kan kanske bli min melodi. Jag gillar ju rena smaker.

      Men avkoppling får jag nog leta efter på andra ställen. Och jag undrar hur stor din kak-frys är:-)

      • Den är normalstor för tack och lov så äter ungdomarna av lite och Husse tar med till svärmor. Själv är jag försiktig med kolhydrater.

  3. Jag var helt okunnig om hur picklad lök görs, googlade och vet nu. Jag testar nog något… Idag lagade jag en vegetarisk soppa som kanske kommer på bild i morgon i bloggen… 😉 Mat är spännande, sedan kan jag inte påstå att jag är duktig, men nog kan jag göra god mat när det behövs. Det är träning som ger färdighet… Behöver inte vara så avancerat!

    • Jag är helt ointresserad av matlagning och jag är egentligen ganska trygg i det. men ibland är det roligt att överraska sig själv. Men kan ju inte ha kul jämt, men även det ointressanta kan ju vara trevligt ibland.

Kommentera

