Tips för ett bli en van teaterbesökare

Det händer att jag får kommentar om att jag går mycket på teater. Det händer att jag får frågor om jag har årskort, kontakter eller andra former av förmåner. Jag svarar alltid, öppet och ärligt, eftersom jag gärna delar med mig av mina ”knep”.

  1. Jag gillar teater. För mig är det en viktig upplevelse, upplever som betyder något för mig och som är viktigt i mitt liv. Teater från mig att tänka, glädjas och utvecklas. Jag gillar teater, ser gärna och avstår också från annat.
  2. Jag kan unna mig teater. Jag är medveten om att jag har den möjligheten och lyckan. Alla har inte det. Alla har inte kultur så lättillgängligt. Jag köper dessutom ofta gen-repsbiljetter och sista-minuten-biljetter till lägre pris vilket möjliggör att unna mig ännu mer.
  3. Jag prioriterar teater. Jag går sällan på bio, har aldrig varit i Barcelona eller Thailand. Jag går sällan på krogen och jag dricker inte alkohol. Det handlar absolut inte om rätt eller fel. Det handlar om att prioritera. Olika saker är olika viktigt för olika människor. Jag gör medvetna prioriteringar och medvetna val.
  4. Jag har lärt mig biljettsystemet. Här är faktiskt gåtans viktigaste del av lösningen. Det viktigaste är att köpa biljetten. Sedan är allt så enkelt. Man måste alltså lära sig hur man köper biljetter, bokningsregler och avbokningsregler samt när biljetter släpps. Det är även bra att veta vilka platser man gillar och hur man bokar dem. En van teaterbesökare behöver vara en bra biljettbokare.
  5. Jag vågar chansa. Jag vågar se föreställningar jag inte vet något om, vågar testa nytt. Jag älskar att bli positivt överraskad.

Så, med enkla knep är det lätt att bli en återkommande teaterbesökare. Det börjar med en känsla och vilja och är beroende av förutsättningar som tillgänglighet och ekonomi. Har man detta, då krävs bara lite klurighet och mod. Sedan är det bara att ta till sig av upplevelsen och njuta.

16 thoughts on “Tips för ett bli en van teaterbesökare

      • Mitt problem är bara att jag är inne i dimman hela veckorna och har bara helgerna kvar. Då ska jag göra allt det där som andra gör på fritiden i veckorna

      • Men det där gäller nog de flesta av oss. I alla fall mig. Jag måste ständigt prioritera och prioritera bort.

      • Så kan det säkert vara. Jag åker hemifrån 5.40 varje morgon. Hemma 20.15. Ta mig till affärer, tvätta, städa o sånt är inte att tänka på. Men att ha roligt på helgen är ju en avkoppling. Att göra ngt en vardagskväll är helt enkelt omöjligt.

      • Gissar att du har väldigt lång restid. Gissar då också att det är någon form av prioritering, viljan att på särskilt ställe. Kanske att det finns möjligt men semesterdag, de allra flesta har ju fler semesterdag fyra sommarveckor.

      • 3,5 tim restid per dag. Valt att jobba långa dagar i början på veckan. Slutar tidigare i slutet.
        Kontoret lades ner på orten där jag bor. Så speciellt frivilligt var det då inte. Likvärdigt jobb på orten finns inte, i alla fall inte som jag vill ha.

      • Jag tänker att även om orsaken inte är frivillig så gör vi ändå våra val utifrån de val som finns att göra.

      • Ja men det har du rätt i. Allra oftast gör vi det. Angående just detta var det ändå inget eget val. Möjligen att jag i steg två inte ville ha ett sämre jobb med sämre lön, alltså följde jag med till ”stora staden”. Fast nu var det teatern det handlade om. Och det är alltså en helt omöjlighet för mig, annat än på lördagskvällen. Eftersom alla de andra kvällarna är omöjliga, så måste jag sorla mellan allt det andra man normalt gör 5-7 kvällar i veckan. Teater är verkligen roligt, stimulerande. Biobesök med vänner är också mysigt.

      • Tror tyvärr inte att vi kommer till någon koncensus i denna diskussion. Och det är helt okey och det respekterar jag.

        För mig handlar det inte om omöjligt, det är val man gör. Och för mig finns inget ”det man normalt gör 5-7 kvällar i veckan”, så ser inte mitt liv ut och även det är mitt eget val.

        Vi är alla olika och det är tur!

      • Absolut, det är vi. Men mitt liv är sådant att det fysiskt inte är möjligt att göra något annat än jobba i veckorna. Många kan välja att prioritera kanske 3-7 kvällar i veckan. Jag kan bara prioritera lördagskvällarna. Och det gör jag gärna. Kramis och nattinatt

      • Det jag menar med prioritering är medvetna val. Vi väljer och vi väljer bort. Som jag läser din blogg gör du exempelvis ett val i morgonkväll. Och enligt mitt sätt att se de även andra kvällar. Teater finns även lunchtid och eftermiddagar på helgerna. Det finns massor av möjligheter och vi är fria att välja. Och det är helt okej att välja annat. Annat kan vara familj, tvätt, eller vad som helst. Men även det är val.

      • Absolut rätt, jag gör ett val, tack vare att jag kan åka med sonen hem och kommer hem före midnatt.
        Exakt, teater finns eftermiddagar på helger. Med ytterligare 3,5 timmars pendling (vilket jag då är less på) för att se teatern. Vill jag se den med vänner så är det kvällstid. Jag kan välja, men det är en begränsning på vad jag kan välja och när. Sova mindre än 4 timmar per dygn är inte aktuellt. Så sömnen väljer jag inte bort. Nattinatt

      • Som jag skrev tidigare, så lär vi inte komma till koncensus kring frågor om våra egna val och möjligheten att ta ansvar i våra egna liv.

Kommentera

