Tankar från dagen – nya faser för liv

Solen sken, luften var klar och lördagen var en vacker höstdag. Jag njuter av färgerna, friskheten och känner ett harmoniskt lugn. Kom hem med tre påsar växter, både till fönsterbrädor och balkonglådor.

Att pyssla med balkonglådorna är skönt. Rensa bland vår- och sommarblommor, plantera andra blommor. Det är en ny tid, en ny fas. Eller rättare sagt, en annan tid, en annan fas. För mig är det viktigt att det inte handlar om att rensa ut, ta bort död, att en period är slut eller liknande. Det är varken början eller slut. Det är en period som kräver något annat. Olika faser för att göra liv mer levande.

I min låda behöver vissa växter vila, andra vill bli kompost. Jag behöver en ny färgskala och grövre strukturer. Samtidigt är jag medveten om att det är ett kretslopp. Jag är i trygg förvisning om att lökar kommer att vila, sedan växa igen. Jag kan vila i nuet, njuta av det jag har nu. Jag behöver inte känna saknad eller stress. Det kommer en vinter igen, en vår igen och en sommar igen.

Att pyssla i balkonglådan påminner mig om det. Om livet, om nuet och vikten av att faser är olika. Jag vill leva i varje fas. Och jag vill njuta av prakten i mina balkonglådor.

6 thoughts on “Tankar från dagen – nya faser för liv

Kommentera

