Nyupptäckt ovana

Efter en alldeles för lång sovmorgon behövde jag bege mig ut, bryta slöovanan, om så bara för en stund. Tog mig till ett köpcentrum för en fika. Söndagsfika är nog faktiskt ännu bättre än lördagsfika. Med undantag för igår förstås. Det är så skönt att sitta på ett café och läsa och skriva.

Har dock upptäckt en ny ovana. De senaste helgerna har jag hasat runt i kläder jag inte passar i. Det är visserligen lagom stora, men de är modeller som inte passar min kropp, säckiga på fel ställen. De ger ett oharmoniskt uttryck, inte alls klädsamt. Färger som gör mig blek. Jag ser verkligen märklig ut, känner inte igen mig själv i detta.

Men varför? Jag förstår det inte själv. Jag har ju en personlighet att lyfta fram. Jag har kläder i ett överflöd och jag har kunskap att göra kloka val.

Svaret är att jag inte orkar bry mig. Jag är inte tillräckligt engagerad.

Tänker att jag borde göra mig av med dessa udda plagg. Jag borde lägga fram andra plagg, ha sköna praktiska plagg lättillgängligt, för de dagar då jag inte vill engagera mig i klädval.

Tänker, hoppas, att det inte ska sluta vid en tanke, att jag går till handling. Så mycket måste jag väl orka bry mig om mig själv.

 

 

One thought on “Nyupptäckt ovana

Kommentera

