Varför jag?

Det händer att det ringer rekryteringfirmor och headhuntingföretag och vill intressera mig för olika jobb. Inte ofta, men det händer och nu har det hänt igen. Och det väcker alltid lite nyfikenhet, hur de vet något om mig. Varför jag?

Företaget som sökte ”någon som mig” är ett företag jag känner till men inte vet så mycket om. Självklart började jag googla. Visst ser det intressant ut till att börja med. Intressant område, trevlig verksamhet och ett bra kontor väldigt centralt. Då jag är ganska bra på att leta information, tog det inte särskilt lång tid att även hitta baksidorna med detta jobb. Jag insåg ganska snabbt att:
– företaget har det kämpigt ekonomisk,
– de har en verksamhet, som delvis är på väg ut och som kräver nya strategier och mod att genomföra dem,
– den resan har börjat och då hoppade chefen av…
– kanske krävs även modet att lägga ner men det vill nog ingen se
– det har varit osämja och jag hittade en del hårda ordalag redan i min enkla research
– den som lämnade tjänsten sa upp sig i februari och ännu ingen ersättare
– tf som chef finns en person som blev utsparkad (med hårda ordalag) från en annan arbetsgivare

Man måste nog verkligen brinna för detta om man ska våga sig in i en sådan härva. Och visst undrar man: varför tror de att jag är intresserad?

6 thoughts on “Varför jag?

  1. Vad bra att du är eftertänksam och gjorde lite research först. Men kul ändå, att bli headhuntad. Hit är det ingen som ringer. Jag som har så många manus i byrålådan.

  2. Ofta så tror jag dessa företag läser av arbetssökande inom offentlig verksamhet. De som inte får den sökta tjänsten ”sparar” headhuntern information om och ringer upp vid rätt tillfälle. Så blev jag headhuntad och undrade vem som rekommenderat mig. På litet omvägar förstod jag hur de förmodligen fått tag i mitt namn. Inom offentlig verksamhet råder offentlighetsprincipen…

    • Det är lätt att hitta mig, finns tex på jobbets webb, Linkedin mm. Så att de hittar mina kontaktuppgifter är inte så konstigt. Men, det har inte koll på min personlighet. Där har de tagit rejält miste. Och det väcker min nyfikenhet.

Kommentera

