En mans doft

Igår på teatern satt jag bredvid en man som doftade väldigt gott. Näsan ville dras åt hans håll, doften var verkligen inbjudande att komma nära. Men mannen kom i sällskap av en annan man så jag tyckte inte att det passade sig med närkontakt. Jag fick sitta och sniffa i smyg.

När andra akten skulle börja, kom mannen tillbaka ensam. Hans sällskap hade tydligen gett upp. Återigen satt jag i hans doft vilket var väldigt angenämt.

Så bröts förtrollningen. Mannen tog upp en snusdosa och det är ju en doft som inte alls attraherar mig.

Underbart är kort!

14 thoughts on “En mans doft

    • Jo, det är ju jättespännande. Jag uppfattar nästan inte alls, så jag är verkligen dålig på dofter. Men som jag tänker är en och samma doft väldigt olika tex beroende på situation och person. Det är intressant.

  1. Min senaste kärlek hade någon form av doft på sidan av halsen som gjorde mig omedelbart lugn hur arg jag än var. Passade utmärkt när jag var upprörd över jobbsaker som knasat till sig. Det funkade varje gång. Jättekonstigt. Funkar t.o.m nu när vi är vänner ist för ett par. Det lixom bedövar argcentrat i hjärnan

      • Nja, vill nog hitta min egen doftpunkt. Men faktiskt – en av sommarpratarna i P1 gjorde dofter och ville göra doftminnen. Väldigt intressant program.

      • Jag tror att dofter är väldigt viktigt. Jag köpte en parfym en gång som påminde mig om min barndom men jag kunde inte sätta fingret på vad. Många år senare läste jag att den innehöll heliotrop och då såg jag sambandet för min mormor hade alltid en kruka med heliotrop om somrarna.

      • Det finns ju en anledning till att både parfymer och doftljus är så populära. Idag kan ju ljusen säljas till rena fantasipriser.

    • Nja,, den doften klarar jag mig utan. Däremot kan jag tycka att pipa (finns den fortfarande någon som röker pipa?) kan dofta riktigt hemtrevligt och rogivande.

Kommentera

