Nedkopplade tankar en fredagskväll

Jag har vant mig väl att leva i ett informationssamhälle. Jag är nästan alltid uppkopplad. Ofta går jag direkt från jobbdatorn, hem till fåtöljen och datorn. När jag reser bor jag på hotell med wifi och datorn är alltid med. Jag googlar, skriver, läser, shoppar, bloggar, lyssnar på radio och mycket annat. Det är en naturlig del av mitt liv.

I torsdags fick jag inse att något har hänt med min bredbandsanslutning. Jag kan inte koppla upp mig. Tror att det tog mindre än åtta minuter innan jag börjad känna mig rastlös och efter ytterligare några minuter börjar jag känna en viss informationsbrist. Jag kan ju inte göra något, jag har ju inte tillgång till all den information jag behöver.

Det här känns ju inte alls bra. Har ingen prognos när felet kan vara åtgärdat. Ska jag leva så här? Är det ens möjligt? Mobiltelefonen är förstås ett substitut men den duger inte till alla mina behov.

Anar att bristen på uppkoppling skulle kunna vara en faktor som får både stress och depression att bryta ut för många. Och jag har redan fått en helt annan inställning rättigheter till bredband och annan uppkoppling vilket landsbygd kämpar för.

Funderar på var det finns wifi. Bibliotek, caféer, köpcentrum, jobbet. Det är till sådana platser jag ska ta mig i helgen. Under tiden får jag skriva och spara för senare publicering. Och drömma om allt jag ska göra när uppkoppling är tillbaka igen.

Och om denna text någonsin blir publicerad – ja då har något positivt hänt!

6 thoughts on “Nedkopplade tankar en fredagskväll

  1. Idag vill man ha informationen nu! Märker det när jag reser utanför Sverige att hotellets wi-fi inte räcker utan att jag köper surftid för att kunna kolla kartor och få info så snart jag önskar.

    Tänk på alla unga som inte vet om något annat sätt att leva på?

    Fast jag gillar det och hoppas att det löst sig för dig 😊

Kommentera

