Tolerans

IMG_3113(1)Jag har upptäckt att jag allt oftare försöker göra mina medmänniskor mer toleranta med varandra. Jag har aldrig tidigare tänkt på det som tolerans men jag börjar ana att det är ett område som är viktigt för mig.

Hittills har jag arbetat mycket med respekt. Att vi som människor ska respektera varandra. Jag pratar ofta om det, förväntar mig det av vänner, kollegor, och medlemmar i olika grupperingar och sammanhang där jag är med. Men jag tror inte att det räcker.

Jag tror att vi även måste acceptera mer att vi är olika. Jag tror att vi måste försöka förstå varandra, var öppna för olikheter och ha en tolerans för andra människor. Jag upplever att en del människor gömmer sig bakom ordet respekt. De säger att de respekterar, är artiga, men gör inte särskilt mycket mer än att hålla sig borta. Alltför många nöjer sig med att konstatera att vi tycker olika, men gör inga försök att förstå vad olikheterna grundar sig i. Alltför många gör inga försök att närma sig varandra.

Medmänsklighet, respekt, tolerans är viktigt för mig. För jag tror på ett samhälle som kännetecknas av dessa ord. Det är en sådan värld jag vill leva i.

7 thoughts on “Tolerans

  1. Intressant inlägg som har fått mig att fundera både en och två gånger innan den här kommentaren blev till. Varför är det viktigt att gå till botten för att förstå varför två tycker olika? Det låter väldigt fint, men ibland skulle det ta både tid och energi för att förstå varför man tycker olika. Energi som kan läggas på andra minst lika viktiga saker, tänker jag. Det vore bekvämt, men ganska tråkigt om alla tycker lika, så det är ju inte dit vi strävar, misstänker jag.

    Hänger du med i mina tveksamma tankar?

    • Ja visst förstår jag. Jag grubblar en del själv. Jag tror att vi mår bra av att förstå att andra kan uppleva en situation på annat sätt. Jag tror att det är en del av utvecklingen. Att vi kan lära av varandra. Att vi kan komma lite längre, skapa nya idéer när vi kompletterar varandra. Men att hela tiden avfärda andra, tror jag leder till inskränkthet. Jag tror på vänlighet och vi kan sprida mer vänlighet när vi förstår varandra. Men det betyder inte att vi alltid tycker lika.

      • Mmm jag kan inte släppa detta riktigt. Menar du vänner emellan, i professionen eller menar du verkligen alla människor? Människor jag träffar flyktigt, eller bor tillsammans med i Norge någon period. Sådana kontakter lägger jag ingen djupare energi på för att förstå deras tänkande om jag känner att vi inte är på samma linje. För den skull respekterar jag dem och behandlar med respekt. Samtidigt så tror jag det är bra att människor har olika åsikter, det ger en viss spänning, men det leder också till utveckling.

        För många år sedan läste jag något i stil med att det är bra och sunt att ungdomar gör uppror mot sina föräldrar och den äldre generationens värderingar. Annars hade vi suttit kvar i våra stengrottor… 😉 Det fastnade i mitt huvud, jag tycker det ligger väldigt mycket i det. 😉

        Som du märker gillar jag att diskutera och analysera, jag hoppas du inte har något emot det.

      • Jag älskar diskussioner! Det är ju en del av att förstå varandra bättre. Och tack för kommentar. Det hjälper stort i mina egna tankar. Jag inser direkt att tolerans kan tolkas på flera sätt. Jag måste absolut utveckla min ”tes”.

        Nej, jag menar inte alla människor. Men människor som finns i vår vardag, närhet och som vi samverkar med på ett eller annat sätt. Och gärna några fler än vi först tänkt oss.

        Vissa människor är väldigt bra på detta. Det är ju sådan harmoniska människor jag gillar att umgås med. Men jag ser alltför många onödiga konflikter, osämja, oglädje som skulle kunna lösas med lite öppenhet att förstå varandra bättre.

        Att var tolerant innebär inte att alltid undvika konflikt. Man ska inte tåla vad som helst, det är inte alls det jag menar.

        Det förståelse, empati, förmåga att se från flera perspektiv och att inte vara för snabb att döma andra människor, som jag tycker är viktigt.

  2. Jag tycker det är viktigt att vi får vara de personer som vi är.Olikheter berikar så länge vi respekterar och tolererar varandra. Att respektera kan innebära att man håller sig undan men förståelsen är minst lika viktig.

Kommentera

