Maria Stuart

Onsdagskvällen tillbringades till viss del på Dramaten. Jag hade biljett till genrepet av ”Maria Stuart”.

Det började bra. Jag hade en bra sittplats och sjönk ner gott i stolen. Var ganska trött efter två hårda arbetsdagar och behövde lite avkoppling. Ridån gick upp och jag fick spetsa öronen. Jag hör inte alls dåligt men det här hade jag tidvis problem. När skådespelarna inte var riktade ut mot publiken, var det som att visa ord svaldes av scenen. Det är dessutom ett väldigt fysiskt framförande, och i flåsandet hörde jag inte riktigt vad som sades.

När de därutöver var samma två skådespelare som spelade olika roller så fick jag allt svårare att hänga med. Först fattade jag inte, sedan fattade jag men hängde inte med på vem som var vem.  Det var väldigt tydligt i kroppsspråk men jag hängde inte med i handlingen. Det är ju en ganska komplicerad handling och jag behöver uppenbarligen tydlighet för att förstå.

Kanske var jag okoncentrerad, kanske hör jag illa eller så kanske jag inte är tillräckligt intelligent men jag fixade inte denna pjäs. Jag gick i pausen. Nu tror jag egentligen att det blir både bättre och tydligare i andra akten men jag kände att jag missat för mycket.

Så kan en teaterupplevelse vara ibland. Nu väntar jag spänt på andra recensioner.

 

5 thoughts on “Maria Stuart

  1. Ping: Kultursjälvförtroende | På Gång

Kommentera

