Min kamp

Min kamp spelas  nu på KulturhusetStadsteatern i Stockholm. Det är Karl Ove Knausgårds verk som blivit teater. Ole Anders Tandberg står för dramatisering och regi.

Vet inte om det är positivt eller negativt att jag inte har läst Knausgårds verk. Eftersom Knausgård skrivit sex tjocka volymer så förstår jag att allt inte kan finnas med i denna pjäs. Men det jag ser i pjäsen är väldigt bra. Det håller ihop på ett mycket bra sätt och jag gillar det jag ser. Det är tidvis roligt, fartfyllt och tidvis mer djup och berörande.

I rollerna – både som jaget Knausgård och alla andra som förekommer – ser vi Sven Ahlström, Gerhard Hoberstorfer, Ann-Sofie Rase och Jessica Liedberg. Det blir inte alls rörigt utan känns helt naturligt med de fyra på scen. Sedan tidigare gillar jag Hoberstorfer och Rase och det förstärks av denna pjäs.

Visst är jag nyfiken på vad som står i hela romansviten. Men det lär ju dröja innan jag tar mig an ett sådant projekt.

Kommentera

