Den dag jag blir fri

IMG_3422Skulle vilja skriva något klokt om ”Den dag jag blir fri” av Lawen Mohtadi. Det är en bok om Katarina Taikon. Men trots att jag precis läst ut den vet jag inte riktigt vad jag känner för boken.

Som barn älskade jag böckerna om Katitzi. Katarina Taikon var då en förebild och det var stor glädje när hon besökt oss på vår skola. Det är ett fint minne. I Mohtadis bok får jag min egen bild kompletterad med allt annat som Katarina Taikon gjort. Och det ger förstås ett viktigt perspektiv. Det är ju mycket som jag inte förstod som barn. Boken är ärlig och ger en väldig bra beskrivning baserad på fakta om Taikons liv.

Boken känns dessutom väldigt aktuell. Beskrivningar om tältläger, invandring, andra kulturer, kulturkrockar och annat är ju i hög grad aktuellt.

Och kanske är det därför jag blir lite otålig när jag läser. Jag läser om vad Katarina Taikon gjorde för romers rättigheter. Det är mycket. Men jag förstår inte drivkrafter fullt ut. Och jag förstår inte bakgrund till de beslut som svenska myndigheter tog. Jag förstår inte vad jag kan lära, för att lösa dagens utmaningar.

Det jag läste är väldigt intressant. Samtidigt vill jag ha något mer. Kan inte förklara det på annat sätt. Har läst att det är en film på gång och kanske att jag får fler svar där. Eller så är det just det här som är boken storhet – att jag ska leta vidare efter svar.

2 thoughts on “Den dag jag blir fri

    • Jag tror att boken fått något pris men den verkar inte ha fått så stor uppmärksamhet. Den har nog inte det där lilla extra som får den att sticka ut. Mycket hyllning.

Kommentera

