Rostat bröd med marmelad

Äggröra är gott till frukost. När jag bor på hotell, avgör jag hotellets standard genom att smaka på deras äggröra. Sättet att göra äggröra, brukar avspegla sättet som de driver sitt hotell på. Äggröran avslöjar om hotellet bara rör ihop något som ser bra ut eller om det lägger i lite omtänksamhet och eftertanke om gästernas bästa. Men efter semesters alla hotellnätter, börjar jag tröttna på all äggröra. Jag behöver variation. Vi senaste hotellfrukosten, sa värdinnan till mig att inte missa deras hemgjorda marmelader: morot&kanel, hallon, och lemon curd.

Vilka smaker! Och vackra färger. Jag äter i stort sett aldrig marmelad. Och mycket sällan rostat bröd. Men det värdinnan rekommenderade var ju magiskt gott. Visst är det sött men det så klara smaker på något sätt. Mums.

Igår köpte jag med mig rostbröd hem. Var ju säker på att det fanns några bortglömda marmeladburkar i min kyl. Jo visst, men de flesta har nog passerat bäst före datum med ett stort antal år. Endast en burk har ett innehåll som ser ätbart ut och det räcker ju för mig. Dagens frukost består således av rostat bröd med aprikosmarmelad och starkt kaffe. Att få njuta av detta ute på min balkong är bättre än alla hotellfrukostar.

Nu vill jag lära mig att göra egen marmelad. Har googlat recept och det ser ju inte så svårt ut. Den marmelad som jag äter idag, är gjord av handikappade 8-åringar. Med deras framgång i ljust minne, borde ju även jag kunna lyckas. Nåväl, högmod ska inte drabba mig, men jag är verkligen sugen på att testa.

7 thoughts on “Rostat bröd med marmelad

  1. det värsta är den äggröra som görs av äggpulver som börjar sprida sig mer och mer. Tex på Finlandsbåtarna. Jätteläbbig.

  2. Det är verkligen skillnad på äggröra och äggröra! På söndagar brukar jag unna mig att äta rostat bröd. Då avnjuter jag det med en god ost och fikonmarmelad. Himmelskt gott men det får inte bli en vana 😉

  3. Ping: Äggröreindex | På Gång

Kommentera

