Vackra Visby

Eftersom jag tillägnar denna semester läsandet och skrivandet, har jag passat på att uppfylla en liten dröm jag haft. Jag har gett mig själv några dagar i Visby och det är nog ett av mina klokaste beslut på länge.

IMG_3300Selma Lagerlöf reste en del och samlade på så sätt inspiration samtidigt som hon fick skrivro på vissa platser. En av de platser hon besökte var Visby och bodde då på hotell Breda Blick. När jag läste om det, bestämde jag mig för att jag skulle åka dit någon gång och bo på samma hotell. Dock har jag tvekat. Jag har känt mig osäker på hotellet, dess standard men nu bestämde jag mig. Och nu är jag här.

IMG_3309Det har överträffat alla förväntningar. Hotellet är vackert renoverat. Det gamla finns kvar, trångt och bökigt och unika lösningar överallt. Mitt rum är inte jättestor men väldigt charmigt. Här trivs jag. Jag har en liten trappa i rummet och kan på så sätt kryp ut genom fönstret, ut på en smal balkong, som jag delar med andra fönsterklättrare. (Jag får således inte vara rädd för fasadklättrare).

 

IMG_3303Det finns en trädgård som jag också kan sitta i och det är alldeles nära Botaniska trädgården och självklart nära till havet. Det här är även ”rätt” del av Visby för mig som älskar att promenera längs Kärleksstigen och strandpromenaden.

Jag har det så himla bra. Jag promenerar, läser, skriver, fikar och solar. Jo, det är varmt och skönt även om vinden fläktar. Denna vecka är det dessutom ”Art Week” så jag har konsten lättillgänglig. Ikväll var jag och såg Ingemar Bergmans ”Sommar med Monika” som utomhusbio i en ruin. Gillade inte filmen men idéen att se film i en ruin.

Här vill jag stanna länge. Och jag tror att jag hittat en plats att återkomma till.

Kommentera

