Bokbord

Den här semestern går i skrivandets och läsandets anda och jag tyckte därför att det passade bara att besöka världens längsta bokbord i söndags. Det är på Drottninggatan i Stockholm och trots att det arrangerats i mer än 20 år, har jag aldrig varit där tidigare ( det hålls ju i min semesterperiod då jag sällan är hemma).

Det var verkligen långt. Lådvis med böcker, meter för meter. Mest gammalt men även några nya författare passade på att försöka sälja sina böcker. Medelåldern bland både besökare och försäljare var relativt hög.

Mitt intryck var att det var ganska rörigt. Vissa hade ordnat sina böcker efter genre, andra hade allt huller om buller. Det var svårt att läsa titlar och författarnamn och utbudet var enormt. Och det var en alldeles speciell doft, torrt och dammigt, som lång över alla bokbord.

Jag köpte inget, hittade inte vad jag sökte och gick därifrån med blandade känslor. Så många bra böcker som säljs billigt, som nästan ingen vill ha. Så mycket material som går till spillo. Det känns verkligen onödigt att trycka en hel bok för en läsning. Jag har inte tagit mig över till läsplatta, kanske att det är dags. Eller att bokbranschen behöver hitta andra affärsmodeller. Något måste i alla fall göras. Ett sådant bokberg som vi har nu, kan inte vara rimligt.

Kommentera

