Södra vägen till Saltön

Viveca Lärn har skrivit otroligt mycket, både för barn och vuxna och de senaste åren har hennes böcker om Saltön samt personerna Öster om Heden i Göteborg varit mycket populära. I boken ”Södra vägen till Saltön” möts dessa bokserier och blir en.IMG_3281(1)

Jag trodde att jag läst alla böcker om både Saltön och Göteborg men under läsningen insåg jag att jag missat en bok. Det gör inte så mycket. För i Lärns böcker tycker jag att karaktärerna är mer centrala än händelserna. Alla karaktärer har sin egen unika charm och det är så mysigt att få följa dem, se hur de utvecklas och hur de möts på nya sätt. Men om man inte har läst något av Lärn tidigare, så kan det blir rejält rörigt att hänga med i denna bok med så många personligheter.

För mig är boken mycket underhållning och jag får en stark längtan till Bohuslän när jag läser. Det är så inspirerande beskrivet. Men jag blir också irriterad. På författaren. Det är ofta som jag tänker ”Varför låter du henne göra så?” eller ”Varför kan han inte få bli sådan istället?” Det är som att jag känner karaktärerna och vill dem väl. Och det är en kul känsla.

Eftersom Saltön gått som tv-serie är det svårt att tänka bort skådisarna. Ibland går det bra, jag minns hur jag läst tidigare. Andra är helt omöjliga att få ur skallen. Hur jag än försökte gick det inte att få tillbaka mina gamla läsupplevelser. När jag dessutom såg flera av skådespelarna, på stan och på tåget hem, trodde jag att jag fått fnatt. Men Sverige är ju inte så stort.

Som att träffa gamla bekanta, så känns boken. Man vill kanske inte umgås jämt men det är kul att få bli lite uppdaterad. Det blir en glad stund att ses men det gör inget om det dröjer till nästa gång. Vi vill ju inte slita på vänskapen.

2 tankar på “Södra vägen till Saltön

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.