Skön start på semestern

När jag kom till Jönköping i söndags, var det en lugn stad. Somrig, nästan lite sömning men ändå harmonisk på något sätt. Under veckan blev staden allt mer levande. Människor använder staden, det sker möten och staden nyttjas. Stränder, parkbänkar, uteserveringar och promenadstråk – det finns många fina platser att vara på. På fredagen förvandlades staden till livad. Det var fest. Jönköpingsfesten började redan på tordsdagskvällen och under fredagen var city som en stor marknad.

Jag strosade runt, kände lite av tivolikänslan och smet undan ibland och satte mig vid vattnet för att läsa. Det var skönt. På kvällen var det Rix FM festival med en del bra artister bla Molly Sandén och Darin. Festival är alltid trevligt men just denna lyfte inte riktigt. Många artister valde ballader och även om de är bra så blir det ju inte så mycket feststämning.

Dock, stämningen och ljudvolymen var hög sent in på natten och just den natten var mitt centrala hotell en nitlott. Man kan ju inte få allt.

Nöjd med min vistelse har jag packat ihop för denna gång. Och jag kommer gärna tillbaka ingen. Jönköping är en skön plats som överraskat positivt. Det blev en fin start på semestern. Och lite har jag även gett tillbaka. På några platser finns de böcker som jag läst under veckan – med en hälsning om att upphittaren ska få en fin läsupplevelse.

2 thoughts on “Skön start på semestern

  1. Jag har bara varit i Jönköping vintertid och då var det en tämligen avslagen stad tyckte jag. Men de flesta städer lever nog upp rejält sommartid 🙂

    • Visst är det så. Det är ju lite andra förutsättningar på sommaren. Men det krävs ju även visioner och vilja och det upplever jag att Jönköping har.

Kommentera

