Lila Hibiskus

IMG_2953Efter att ha läst ”Americanah” av Chimamanda Ngozi Adichie blev jag nyfiken och ville läsa mer. Det tog visserligen lite tid men nu har jag läst ”Lila Hibiskus” och det är jag glad för.

Det är ingen lättsam läsning. Jag tvekade flera gånger om jag verkligen ville fortsätta läsa, så är mitt i sommar och semestertid. Det är ju inte avkopplande att läsa och blir illa berörd. Historien handlar om en utsatt flicka, hennes familj som inte fungerar så fint som det ser ut men även en släkt där man bryr sig om varandra. Flickan är verkligen högpresterande en lever ändå inte upp till hennes pappas krav, hon lever rikt men ändå väldigt utsatt.

Det är mycket jag blir arg över men det finns även glädje ämnen. Framförallt känns det viktigt att försöka förstå, att lära sig mer och även om det är skönlitteratur så ger det mig mycket.

Tacksam att jag tog mig igenom boken, även mitt i sommartid.

6 thoughts on “Lila Hibiskus

    • Den vill jag också läsa. Men det är ju på så många sidor så jag började denna lite kortare bok. Tjocka böcker avskräcker men vissa är ju värda att läsa.

      • Det var intressant. Jag minns ju mest att jag skulle tänka på de svältande barnen i Biafra som barn. Nu vet jag varför

      • På något sätt väldigt skrämmande, så lite jag vet om olika länder i Afrika, deras samhällen och levnadsvillkor.

      • Så tänkte jag med. Vi tänker ”Afrika” istället för länder där. Så säger vi aldrig om Europa

      • Precis. Och jag kan bli ganska förvånad när jag möter en amerikan som varit i Europa och jämför mig som om jag levde i Grekland.

Kommentera

