Kultur, natur och historia

I onsdag och torsdags tog jag del av vad Jönköping erbjuder när det gäller kultur och andra upplevelser som berikar. Började vid Länsmuseet som hade gratis inträde. Det var ett stort och fint museum med flera utställningar. Jag fick bla ta del av John Bauers konst och även lära mig mer om hans liv. Bauer kommer från Jönköping och bodde trakterna under stor del av sitt korta liv. Utställningen var fin och jag lärde mig mycket.

En annan konstutställning som visades var en blandning från museets samlingar och det är ju alltid intressant. Därtill fanns en historisk utställning och Brahes storhetstid som var lärorik. Som inte detta vore nog erbjöds även en fotoutställning om en kvinna och hennes kor.

IMG_3010Det fanns således både kultur och historia på en och samma plats och allt var välordnat. Det konstverk som jag föll pladask för var gjort av skolbarn. Det handlade om sådant som gör dem glada och de hade gjort ansikten av skor. Helt fantastiskt verk.

Drog vidare till Tändsticksmuseet, ett litet men väldigt fint museum där jag fick ta del av historia; både teknik, affärsverksamhet, kvalitet, varumärken, säkerhetstänkande och arbetsmiljö.

Jönköping erbjuder även en gratis tur på Munksjön på ett flotte. Typ brygga med motor och en guide som berätta om Jönköping. Oväntat trevligt, tycker jag.

IMG_3072En annan oas var Stadsparken. Återigen en plats är kultur, natur och historia samspelar. En plats att bara vara, njuta av utsikten över staden eller strosa runt på de många gångarna, i vacker naturo och bland olika historiska byggnader. Det fanns även ett fågelmuseum! Ett litet hus fyllt med montrar med uppstoppade fåglar. Och visst kände jag igen många men ack så många fåglar jag inte kan namnet på.

IMG_3097En verkligt fin oas är Rosariet. Jo, en liten park med drygt 500 olika sorters rosor och även en del andra växter. Det var så fint även om det mesta vara på väg att blomma ut. Det var en enorm färgprakt. Och doften, det doftade så ljuvligt. Jag satt där på en stol och solen och ville inte lämna stället. En fantastisk oas.

Allt detta var sådant jag inte visste om Jönköping innan jag reste dit. Det är kul att bli glatt överraskad!

One thought on “Kultur, natur och historia

  1. Hepp! Du lyckades plocka hem det bästa ur Jönköping. Det här inlägget missade jag när det var nytt, desto roligare att se nu. Jag funderar på vad jag gjorde… jag var nog i Norge den perioden och hade tydligen dålig koll på ditt bloggande!

    Tack för att du visade mig hit.

Kommentera

