Kvinnan på övervåningen

.IMG_2944Kvinnan på övervåningen” av Claire Messud har till synes en helt del som jag inte attraheras av. Den utspelas i USA och känns väldigt amerikansk, den har en del våta sexscener och det förutspås bli en feministisk klassiker. Jag har ingen aning om hur den hamnat hos mig men när jag väl började läsa kunde jag knappt lägga den ifrån mig. Jag diggar den här boken, en riktigt bra läsupplevelse.

Det handlar om en kvinnlig lågstadielärare, Nora, som bekantar sig med familjen till en av pojkarna i klassen. Familjen är från Frankrike och bor i Boston under en begränsad tid. Vänskapen växer och Nora får möjlighet att utveckla sitt konstintresse. Nora är, enligt mig, en klok och mogen kvinna och att få möta henne och hennes syn på livet och vissa skeenden är intressanta.

Boken är lättläst och har en hel del vackra beskrivningar. Den känns genomtänkt och välkomponerad och jag dras med i historien. Jag tycker om att läsa den här boken

Kommentera

