Fynd och fika i Visby

När arbetsvecka var slut och jag ändå hade möjlighet att vara kvar i Visby, passade jag på att besöka några av mina favoritkaféer. Visby har ett stort utbud av bra caféer så jag hann förstås inte med alla. Och det var i ilfart jag besökte butiker som jag vet att jag brukar hitta fynd i. Jag tycker dessutom att det är viktigt att stödja de året-runt-öppna butikerna med bra utbud. Någon nytta ska de väl ha av oss turister som invaderar ön sommartid.

Visby har två bra boklådor som inte tillhör någon kedja. Det finn ju alldeles för få av dem kvar i Sverige så dem vill jag gärna stötta. Varje Visbybesök innehåller därför besök hos respektive bokhandel där jag köper böcker.

Men den blev mer shopping än så: en parfym, två klänningar, prydnadsfigurer i form av badklädda kvinnor, skrivbok, ett armband av mynt, en ring av en silversked, prydnadsfår av betong, servetter, några smurfar till min samling och praliner. Det blev således en del extrapackning att bära hem. Men det bästa är ändå att alla dessa prylar visar på en harmonisk inställning och glatt humör. Jag mår gott, då blir allt så vackert. Hittade faktiskt ännu fler vackra saker som jag lyckades avstå från. Hade nog behövt en extra väska.

Nu återstår att se om alla fynd känns lika rätt här hemma. Imorgon är en ledig dag. Och den ska jag njuta av.

2 thoughts on “Fynd och fika i Visby

    • Ändå köper jag det mesta via webben. Här där jag bor finns främst Akademibokhandeln med sitt begränsande och förutsägbara utbud. Men när jag hittar en mindre bokhandel, gärna med historik, då vill jag bidra till att även andra får uppleva den.

Kommentera

