Att läsa om en bok

En bra lördag startar på samma sätt; en kopp kaffe och debutantbloggens lördagsenkät! Idag tar de upp frågan: Vilka böcker har du läst flest gånger? Flera av dem svarar att de inte läser om böcker. Inte nu längre i alla fall, däremot var det vanligt under barn- och ungdomstiden.

Det är ett vanligt svar. Jag kan svara på precis samma sätt. Det finns för mycket annat jag vill läsa, att jag inte tar mig tid att läsa om.

Men när jag tänker efter inser jag att det händer alltför ofta jag ser om en film flera gånger. Oavsett om den är bra eller inte. Särskilt om de går på tv. Hur har jag tid med det? Nog finns det väl även bra filmer som jag inte har sett?

Och visst är det självklart att jag lyssnar på musik jag gillar, om och om igen. Och ser på konst jag gillar, om och om igen. Det finns inget motsägande i att jag vill ha de gamla och är nyfiken på det nya – bara en härlig blandning.

Så varför läser jag inte om en bok, egentligen?  Är det tiden som är bristen? Eller är jag bara feg som inte vill utmana mina fina läsupplevelser?

Kommentera

