Förändring

I helgen kände jag ett stort behov av förändring i livet. En känsla av att det vore kul att få uppleva något annat, något som utmanar. Ta ett jätteskutt framåt i livet. Helt plötsligt fick jag för mig att byta efternamn, ta tillbaka mitt flicknamn.

Lite eftertanke var allt som krävdes för att inse att ett namn knappast kommer bli någon större förändring, jag har ju testat det tidigare.

Förändringslusten består, så nu återstår att tänka ut något annat som får mig att ta ett modigt skutt rakt in i framtiden.

14 thoughts on “Förändring

  1. Precis den känslan hade jag 1995 vilket resulterade i att jag beställde papper från skattemyndigheten och vips så fick jag namnet på min pappa. Jag blev så paff att jag aldrig kom mig för att byta namn.

  2. Det där blev ju lite otydligt ser jag. Jag menar att jag fick ett papper där min pappas namn stod angivet – något vi aldrig talat om hemma någonsin.

    • Ojdå, sitt namn vill man ju ha lite koll på trots att.

      När jag skilde mig för många år sedan såg jag det som ett oeftergivligt krav att behålla mitt gifta namn. Nu spelar det egentligen ingen roll. Jag är jag.

  3. Har också funderat tidigare på att byta efternamn, men aldrig genomfört det. För min del skulle jag genomfört det innan jag fyllde 30 men det blev aldrig av då. Nu känns det sent. Känner en tjej som bytte både förnamn och efternamn efter skilsmässan. Tror att det blev bra för henne.

    Lycka till med förändringarna! 🙂

  4. När jag gifte om mig kunde jag ta tillbaks flicknamnet (-sonnamn), ta nya makens namn (-sonnamn), ha kvar mitt namn från förra äktenskapet (fast det fick ju inte min nye man ta.), ha nån form av mellannamn.

    Eller ta min mammas flicknamn, det gjorde jag. Har alltid känt mig mer besläktad med den släkten, så det kändes jättebra. Till min glada förvåning valde min nye man att också ta det namnet, trots sin stadgade ålder. (För honom var det gratis, kanske därför? 😉 Så nu har vi samma efternamn, precis som vi ville. 🙂

    • Namnalternativen är många. Kul att ni hittat något som både trivs med.
      Det är med avgiften var det som avskräckte mig tidigare. Tror att jag kan byta gratis men jag får nog behålla det jag har. Eller hitta någon med snyggt namn att gifta om mig med.

Kommentera

