Selmas salong

När jag bytte jobb till en arbetsplats i centrala Stockholm, såg jag fram emot att nyttja det utbud som finns i centrum. En fantastisk möjlighet att exempelvis gå på Soppteater hos KulturhusetStadsteatern. Igår blev det av, nästan fyra år efter att jag bytte jobb 🙂

Med tre trevliga kollegor satte jag mig ner vid ett dukat bord och fick se Selmas salong. Under 55 minuter får vi en inblick i Selma Lagerlöfs liv, en annorlunda bild av författarinnan. Det handlar främst om vänskapen med Sophie Elkan och genom vänskapen närmar vi oss en varm sida av Selma Lagerlöf. Det är fakta och drama i en härlig blandning och jag känner mig varm inombords samtidigt som nyfikenheten växer under föreställningens gång. Sofia Ledarp och Caroline Söderström gestaltar kvinnorna på ett personligt sätt där både passion och humor kommer fram.

Jag tycker att det blev en jättemysig lunch. God soppa, trevligt sällskap och en fin kulturupplevelse, blev en skön paus mitt i jobbstressen. Det här måste jag göra om. Och jag ska inte vänta fyra år. Redan till hösten ska jag sitta där i teatermörkret igen och bara mysa.

5 thoughts on “Selmas salong

  1. Jag jobbade inne i city i över tjugo år och hann med en soppteater. Minns att Helge Skoog spelade Aniara och var den som även tog emot våra kappor och hälsade välkommen. Samt var med och serverade soppan. Mycket trivsamt. Varför det inte blev fler kan man undra.

    • Det är ju så mycket man ska hinna med i livet. Men jag gillar att vi på olika sätt kan hjälpas åt att uppmuntra varandra att ha kul!

Kommentera

