Vilken underbar dag

Sitter på hotellrummet med en godispåse. Behöver något sött, annars somnar jag. Det har varit en innehållsrik dag och jag är alldeles slut. Kollade stegräknaren och jag ligger på drygt 30 000 steg om dagen. Så är mina semesterdagar, så många steg tillhör inte vardagen för en kontorsråtta som mig.

Efter den välgörande komplimangen, begav jag mig ut på stan, ganska sent och kände mig lite stressad. Gick norrut med sikte på Moderna museet med ett kortare stopp i en damklädesaffär. Moderna museet hade den Dardelutställning som jag missade i Stockholm och nu är jag jätteglad att jag sett den. Väl värd ett besök.

IMG_2146Från Dardel snirklade jag mig vidare mot Värnhemstorget. Mitt mål var inte själva torget, så jag virrade runt länge innan jag hittade rätt gata. Det är egentligen inte svårt att hitta. Problemet är att jag aldrig skriver upp adresser, jag tror att det löser sig. Och det gör det ju! Målet var Johanna Jeppsson bageri för spettekakor. Spettekakor har funnit med mig sedan barndomen och jag bara måste få smaka lite. Det blev en påse med småbitar, en lite spettekaka och en spettekakssåg. Det är jag mycket nöjd med.

Promenerade vidare via en allé som jag inte vet namnet på men som jag tycker är vacker. Promenerade via Triangeln, Operan och vidare genom Slottparken för att nå Slottsträdgårdens Café, som *P* tipsat om. Kanske att någon mer sett detta tips för den kö som var framför caféet var på enorm och långsam. Väntade en stund men när inget hände, hoppas jag istället på lagom vackert väder i morgon och så traskade jag vidare. Lyssnade till Ewa:s tips och gick till Noir för en ovanligt god latte.

IMG_2157Det blev till att skynda tillbaka till hotellet och lämna mina spettekakor. Det var dags för en båttur. Rundan heter Malmös variant till paddan och jag fick se mycket av Malmö från vattnet. Och det mesta av allt var att man kunde få med sig en kaffekorg på turen. Jag trodde att jag skulle få typ en pappmugg men jag fick mitt kaffe i termos. Mjölk och socker fanns i kannor och en varm bulle fanns i skålen. Hur mysigt som helst. Var egentlige inte så kaffesugen men det är ju ändå gott när man är på sjön. Dessutom gillar jag idéen och sådant måste uppmuntras.

IMG_2263Efter dryga 45 minuter var jag tillbaka igen och gick tillbaka till hotellet för nästa ombyte. Nu väntade ny promenad till Ribersborgs kallbadhus. Jag har aldrig varit i ett kallbadhus men har lockats av tanken. Nu såg jag min chans. Kände mig lite osäker, visste inte vad som väntade men det gick ju alldeles utmärkt. Gillar att den gamla stilen finns kvar. Det är som att komma till en annan tid. Nu var jag nog den ende i badkläder, de flesta valde att vara nakna, men det kunde ju inte jag veta. Det var inte heller så många som badade. 9 grader i vattnet gör ju att man inte stannar i särskilt länge. Men det var i alla fall kul att ha testat. Och efter ett dopp var det skönt att värma sig i solen. Därefter blev det bastu med fantastisk utsikt över Öresund.

Som ni förstår var jag otroligt trött efter den långa och innehållsrika dag. En enkel middag och tillbaka till hotellet. Snart somnar jag.

 

8 thoughts on “Vilken underbar dag

    • Jag gillar att se städer till fots. Benen är rätt stumma. Orkar inte riktigt att jogga efter en sådana dagar. Försökte i morse men fanns inga krafter. Dessutom lite för kallt för mina klädsel idag.

  1. Vilken trevlig tur och gårdagens väder var bara perfekt! Rundan har jag inte åkt sedan jag var barn men kaffekorgen tycker jag var ett mycket lovvärt initiativ! Man ser verkligen mycket av en stad när man rör sig till fots!

    • Det var premiär för Rundan för min del. Visste inte att den fanns men det blev ju en glad överraskning och kaffekorgen toppade verkligen rundan.

      Malmö fungerar väldigt bra för promenad, Många fina stråk och många cykelskyltar att följa, vilket gör det lättare att hitta.

  2. Vilken underbar läsning! Det är ju så roligt att höra någon annan upptäckte sin hemstad.
    Kan du ha gått från Värnhemstorget via Kungsgatan? Tror att det är allén du menar.
    Precis som för Znogge var det längesen jag åkte Paddan. Det skulle jag kunna tänka mig att göra, det lät ju väldigt trevligt med lilla kaffekorgen.
    Kallis – älskade Kallis! Visst är det vackert där?
    Malmö är en lagom stor stad att upptäcka till fots.

    • Det fanns verkligen mycket mer vackert att upptäcka i Malmö än jag trott. De flesta frågar ju om jag åkte över till Köpenhamn. Men varför det, det fanns ju så mycket att uppleva att jag inte hann med allt.

Kommentera

