Hotell Savoy

Någon gång i barndomen, jag var kanske 7-9 år skulle jag tro, så var min familj i Malmö. Vi bodde hos en moster till mig. Pappa körde runt i bilen och barnen satt i baksätet. Inne i centrala Malmö såg jag det som jag tyckte var det finaste hotellet som jag kunde tänka mig. Vid entrén fanns en röd matta och där ville jag bo. Det ville inte mina föräldrar. Jag minns hur jag satt där i baksätet och drömde om att någon dag få bo på Hotell Savoy.

Drömmen har funnits någonstans  bakhuvudet, inte något jag går och tänkt på, men så i vintras dök minnet upp igen. Jag minns den känsla jag drömde om: att få bo fint, äta gott, ingen stress och inget tjafs. Som vuxen är jag övertygad om att det är lyxkänslan som är det centrala i drömmen, en dröm som jag låtit bo i Hotell Savoy.

Nu lever jag i den drömmen. I går tog jag tåget till Malmö och checkade in på Hotell Savoy. Känns riktigt bra förstås. Tyvärr välkomnade Malmö med regn och ganska kall blåst. Hu, som jag frös i min alldeles för tunna kläder. Turligt nog hade jag bokat tid för manikyr och pedikyr så lyxkänslan finns här.

Nu ska jag fortsätta att leva i känslan, upptäcka hotellet och Malmö. Jag ska äta gott och unna mig sådant som känns lyxigt för mig. Precis som jag som liten flicka drömde om. Nu är drömmen sann!

5 thoughts on “Hotell Savoy

  1. Hoppas du får en riktigt bra helg i min födelsestad. Bott på Savoy har jag aldrig men ätit där några gånger, det har jag gjort. Hör till staden på något vis. I dag skiner solen i alla fall på dig!

    Kram

    • Idag var det ett helt annat Malmö. Så vackert, så skönt och så mycket folk.

      Tyckte att en tidigare restaurang här på hotellet var bättre än den som finns här nu. Inget på menyn som lockar. Men det finns ju fler restauranger.

  2. Så härligt att få leva ut en dröm så.
    Jag säger som Znogge, jag har ätit på Savoy några gånger, men aldrig bott där. Men så är det ju ”min” stad. Just nu utforskar jag Stockholm.

    • Åh, då hoppas att jag att du får det riktigt bra på min hemmaplan. Och idag har Malmö visat upp en betydligt bättre sida än gårdagen. Ska nog hitta någon bra restaurang till kvällen.

  3. Ping: Vårlig torsdag | På Gång

Kommentera

