Förnyelse i lådan

Ibland känner jag mig riktigt fiffig, nästan genialisk, och idag fick jag njuta av en sådan stund.

Varje år lägger jag ner en massa tankearbete på att fundera på hur jag vill ha det på min balkong och vad jag ska planera. Jag har två balkonglådor, således inget övermäktigt projekt. Men det finns ju så många fina blommor och jag älskar färgprakten. Det är därför jättesvårt att välja färgskala. Ska jag ha en enhetlig färgskala? Olika nyanser som kompletterar varandra? Eller en härlig blandning? Jag brukar variera mig från år till år men det finns mycket rosa och blått i mina val, mindre av gult.

IMG_0018(1)Förra året satsade jag på pelargoner i olika rosa nyanser och en röd. Oj, vad jag avskydde den röda som störde symmetrin i lådan. Alla har övervintras inne i lägenheten men få har överlevt. De är inget alternativ till årets balkong.

Så idag när jag stod hos trädgårdsmästarinnan och funderade, kom jag på det geniala: jag kan ju byta efter hand. När en växt slokar, kan jag byta den och på så sätt förbättra och förnya balkonglådan allteftersom sommaren går. Allt behöver inte bestämmas nu och det behöver inte ändras på en och samma gång.

Otroligt nöjd med mitt beslut vågade jag mig på lite nya växter och nya färgnyanser. Om jag inte gillar dem så kan jag bara byta ut dem. Det här känns riktigt kul!

Kommentera

