Rädsla urholkar själen

Rädsla urholkar själen av Rainer Werner Fassbinder sätts nu upp på Klarascenen på KulturhusetStadsteatern i Stockholm. En pjäs som gick rakt in i hjärtat. Och en pjäs som jag önskar att många går och ser.

Det utspelar sig i Tyskland, kanske tidigt 70-tal. En kvinna, något äldre, träffar en yngre man. Mannen är inte bara betydligt yngre, han är dessutom gästarbetare från Marocko. En varm kärlek uppstår men livet förändras på så många sätt.

Pjäsen och gestaltningen är riktigt bra och jag älskar dessutom den valda scenografin. En massa stolar i tydliga rader lyfter hela upplevelsen för mig. Svårt att förklara, jag tycker bara att det är så himla bra.

Det här är en pjäs som har kraft att tydliggöra attityder som vi behöver ifrågasätta och jag tror att den även har kraft att förändra. Därför hoppas jag att många går och ser pjäsen, och bjuder med sig en bekant. Det kan göra skillnad.

2 thoughts on “Rädsla urholkar själen

Kommentera

