Hur står det till med frihet och normer?

Jag håller mig helt utanför debatten om och var kvinnor bör raka sig. Jag vet vad jag själv vill med min egen kropp och förutsätter att andra kvinnor fattar egna beslut. Tänker att det är upp till var och en att avgöra själv och att göra som man själv vill. Och att vi väljer olika. Men igår kväll i badet fick jag anledning att tänka efter hur fritt samhället egentligen är.

Anledningen är att jag reagerade på en tjej, uppskattningsvis i 25-årsåldern, som hade en enorm buske i varje armhåla. Min reaktion har ingenting med rätt eller fel att göra, jag reagerade eftersom jag inte sett det tidigare.

Hur olika tillåts vi egentligen vara i samhället?

För om det vore upp till var och en, så borde jag ju ha sett fler varianter. Det har jag inte. Normer styr, trots att vi har frihet att välja själva. Eller så väljer vi lika.

 

Kommentera

