Vårpromenad på Järvafältet

Trotsade magont och illamående och gav mig ut på promenad på Järvafältet. Det är ett naturreservat med en varierande natur och många bra vägar och stigar att gå på. Det finns gårdar att besöka och de är en oas för mig att få vandra där ute.

IMG_1987(2)Dagens utmaning var blåsten. Jag tror inte att jag insåg hur stark vinden var idag. Jag hade behövt de krafter om magsjukan tagit ifrån mig. Det var riktigt tungt att gå i motvinden. Ömsom regn, ömsom sol och det slog snabbt om mellan de olika väderlekarna. Öppna fält var tuffa att passera. Det var lugnar i skogen men där knakade träden oroväckande. Det gällde att se upp. Men ibland måste man även titta nedåt. Våren är vacker!

Det var glädjande att se någon (vet inte vem) sköter om området så bra. Skogen var gallrad på flera ställen, nya rastplatser var fixade och grillplatser med bra vedförråd var fixade. Det såg riktigt bra ut. Hoppas att många nyttjar denna vackra möjlighet.

IMG_1993(1)Djuren var dock inte ute i hagarna än. De bor fortfarande på gårdarna och de ser ju ut att ha det bra där! 9 maj är det ko-släpp. Har aldrig besökt något sådant men kanske att det är dags att passa på.

Fåglar fanns det förstås många att se. Och massor av fågelskådare!

IMG_1997(1)Dagens överraskning var att ”Helena Cafe” var öppet. Caféet ligger vid Bögs Gård, där det även finns en stor parkering. Det är perfekt att börja och sluta sina vandringar där. Trots att jag gjort så många vandringar på Järvafältet har jag aldrig lyckats fika på caféet. De har begränsade öppettider, onsdag-söndag 10.30-15.00. När jag är ute och går, vill jag gärna gå lite längre. Det gör att jag sällan är tillbaka vid caféet före 15.00. Dessutom hade de ofta stängt vid klämdagar, storhelger och under sommaren. Men idag hann jag och det var gott med en kopp kaffe efter den blåsiga promenaden.

All frisk luft tarvar en tupplur på soffan!

 

8 thoughts on “Vårpromenad på Järvafältet

    • Kul! Det är vackert där. Så nära stan men ändå så långt bort från stadsmiljön. Det finns så många olika landskap och miljöer inom ett begränsat område.

Kommentera

