Dagsvandring

Den dröm som tog fart under gårdagskvällens promenad, är ett steg närmre ett förverkligande. Redan idag packade jag ryggsäcken och åkte ut till Bogesundslandet för att vandra Dammstakärrsrundan, en vandring på ca 12 km.

P1010745Förra sommaren gjorde jag samma vandring och det var ingen angenäm upplevelse av olika skäl. Idag var allt annorlunda. Jag hade rejält med vatten och matsäck med mig och var beredd på både värme och mygg. Det var jag inte förra året. Nu vet jag dessutom hur rundan går, så det var lätt att hitta.

P1010717Dagens vandring var inte bara avkoppling, utan ett bra test av kläder. Jag vet att dagens outfit, i stort sett fungerar utmärkt, men där några kompletteringar behöver göras. Jag har också hyfsad koll på matsäck men vet också att jag behöver några godbitar med mig, för att få i mig energi med jämna mellanrum utan att behöva ta paus. Jag gick även med stavar, vilket jag inte brukar göra. Stavarna var ett bra stöd, så de ska jag fortsätta med. Det hjälpte mig att hålla upp farten i uppförsbackar och gav stöd i vissa branter. Dagen blev således en mycket bra test inför en längre vandring, att få känna och känna efter, så att jag kan komplettera min packlista.

Framförallt var det en bra test av kondition och ork. Och den är helt okey! Kanske att jag borde träna lite mer backträning men annars kan jag fortsätta träna som hittills. Det mest glädjande för mig är att det är en märkbar skillnad jämfört med förra året. Jag är i mycket bättre form; det märk i orken, styrkan och även i balansen. Jag är smidigare och har lättare ta mig över svåra partier, som branter och smal passager.

P1010743När jag var tillbaka vid bilen igen, hade jag gått drygt 19300 steg. Och jag var behagligt trött med vetskapen att det inte hade varit några problem att gå en sträcka till. Det är bra kunskap. Nu kan jag planera rutt och dagsetapper för min semestervandring. Det är något jag verkligen ser fram emot. Jag är På Gång!

 

 

 

 

 

4 thoughts on “Dagsvandring

Kommentera

