Tankar om sömn

Att sova gott är ett av de mål som jag jobbar med. Jag sover gott och länge, gärna för länge, men jag vill gärna vakna utsövd varje morgon. Jag vill ha tid för morgonsysslor och frukost. Därav har jag en målsättning att lägga mig vid 22.30 varje kväll. Eftersom jag är en kvällsmänniska, är detta ingen självklarhet. Men det går bra. Det handlar främst om att ha disciplin och uthållighet att skapa den nya rutinen.

De senaste veckorna har jag gjort en ny upptäckt: jag sover sämre när jag har tränat hårt sent på kvällen. Jag har visserligen känt mig nöjd med träningen, att jag vågat ta i mer än jag brukar, men jag är fortfarande uppvarvad när jag ska sova. Det tar tid att somna och jag sover inte lika bra. Att promenera sent på kvällen går bra, det är bara skönt och jag kan slappna av och varva ner hjärnan under promenaden. Men de tuffa passen har inte denna nedvarvning, tvärtom väcker de kroppen.

Kanske finns det något tidsregel även för detta? Kanske att jag borde ge mig själv ett besök i bastun efter dessa pass? Någon form av aktiv nedvarvning tycks vara nödvändigt. En ny utmaning att lösa.

 

 

4 tankar på “Tankar om sömn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.