Hoppet eller ska jag måla naglarna röda och slåss mot döden

P1010213Klara eftermiddag ger teater på eftermiddagarna i Kafé Klara, som är en del av Kulturhuset Stadsteatern. Idag såg jag ”Hoppet eller ska jag måla naglarna röda och slåss mot döden”. Det är en monolog skriven av Karin Thunberg och rollen spelas av Odile Nunes.

Kvinnan är mitt i livet med mycket runt omkring sig. det finns en nutid, en framtid och en dåtid som gör sig påmind då kvinnan väntar på ett samtal från sin läkare. Väntar på besked om en knöl i bröstet. Hon som känt sig frisk och fri från tidigare bröstcancer.

Karin Thunbergs text är mycket välskriven. Den är klok och genomtänkt  och den är skriven med stor finess och mycket känsla. Odile Nunes förädlar texten ytterligare. Hon framhäver varje ord och når ut på ett otroligt sätt. Odile förmedlar och känsla är fysisk, intensiv, äkta och ärlig. Därtill finns en enkel scenografi som är påtaglig och närvarande och den förstärker ytterligare. Tillsammans bildas en riktigt fin föreställning, som ger avtryck i hjärtat.

När jag sitter där i kaféet, med kaffe och vanlighjärta, är jag helt närvarande i pjäsen. Som om det gällde mig eller en väninna. Det är ett tufft ämne, djupt men det har sina roliga stunder, så dråpligt som livet kan vara. Jag känner mig nästan lite bortskämd, som har tillgång till en så bra föreställning, en helt vanlig lördagseftermiddag. Det är något att vara tacksam för.

3 thoughts on “Hoppet eller ska jag måla naglarna röda och slåss mot döden

  1. Ping: Ljuvaste lördag | På Gång

  2. Ja, vi är bortskämda i huvudstaden med både lunchteater, eftermiddags och kvällsföreställningar på teater och opera . Eller då teatrarna och operan säljer ut kläder . Skulle inte kunna bo på en liten ort och inte ha tillgång till allt detta !

    • Det är precis det så jag tänker varje gång jag funderar på att flytta till någon annan stad. Det går ju inte att avstå allt detta.

Kommentera

